Blog

Terug naar Blog
3D of 2.5D

2.5D of 3D?! Wat is het verschil?

Naar aanleiding van een recente case van Superbuff leggen wij in dit artikel kort de verschillen uit tussen 2.5D en 3D. Ook leggen we uit waarom het interessant kan zijn om in bepaalde gevallen te kiezen voor 2.5D, in plaats van 3D!

2.5D, wat is dat eigenlijk?

2D was de meest gebruikelijke grafische stijl in games tot halverwege de jaren negentig, totdat 2.5D en 3D-spellen populair bleken te worden. 2D-spellen worden in essentie vanuit één gezichtspunt getoond, meestal vanuit een bovenaanzicht (top-down games zoals Contra en talrijke schietspellen) of de zijkant (zijwaarts scrollende spellen zoals Mario, Sonic of andere schietspellen, waarvan sommige beide perspectieven gebruiken). Een variant op de 2D games zijn de zogenaamde ‘isometric games’. Dit zijn spellen die in wezen een vast beeld en een 2D-karakter hebben, maar worden getoond vanuit een hoek die hen meer een 3D-uitstraling geeft. Een van de meest populaire games aller tijden, Diablo, gebruikt dit perspectief bijvoorbeeld. Ook andere games, zoals Fallout en Civilization, gebruiken deze techniek.

Diablo, een game die bovenstaande techniek gebruikt.

isometric game

2.5D-spellen liggen op een lijn tussen 2D en 3D en er is vaak wat verwarring over wat een 2.5D-game is. In tegenstelling tot een 2D-spel dat alleen in 2 richtingen beweegt en een vast gezichtspunt heeft, breiden 2.5D-games dit meestal uit door bewegingen in 3 richtingen toe te staan ​​(zoals een 3D-spel). Ook kan het viewpoint gemanipuleerd worden (hoewel dit niet zo volledig is als mogelijk zou zijn in een volledig 3D-spel). Veel moderne vechtspellen zoals Street Fighter IV en Super Smash Bros. zijn 2.5D-games, net als de games Doom, Grandia en Little Big Planet.

Super Smash Bros, een 2.5D-game.

Ook Superbuff heeft recent een 2.5D animatie ontwikkeld, om een klant een idee te kunnen geven over hoe 2.5D toegepast kan worden in een project. Dat voorbeeld zie je hier!

2.5D of 3D, waar moet ik voor kiezen?!

Omdat de realistische variant (3D), voordelen en nadelen heeft ten opzichte van een concept waar 2D en 3D gecombineerd worden(2.5D), leggen wij nu het verschil tussen beide uit.

3D

3D is al lang het meest populaire formaat om games te leveren en biedt volledige ‘immersive’ 3D-omgevingen die volledig kunnen worden verkend en waar interactie mogelijk is. In tegenstelling tot 2D-spellen die meestal bestaan uit op sprite gebaseerde characters bovenop stilstaande of geanimeerde achtergronden of omgevingen, worden 3D-spellen volledig weergegeven in veelhoeken. Hierbij worden characters en objecten vaak op dezelfde manier weergegeven.

Wat voor een 3D toepassing in VR erg belangrijk is, is dat de bezoeker zich kan inleven in een digitale omgeving. Een echte beleving dus. Hier zijn fluïde animaties, hoge kwaliteit 3D modellen en texturen voor nodig. Dit is erg indrukwekkend en helpt mee aan het accepteren van “de illusie” die de experience aan de bezoeker voorstelt.

Voordelen

  • Realistisch en immersive
  • Motion sickness is minder aanwezig
  • Een toekomstbestendige experience
  • Technische basis voor verdere verdieping en uitbreiding

Nadelen

  • Verouderde hardware is niet altijd compatible
  • Er zijn meer resources nodig om dit te realiseren

2.5D

Zoals hierboven omschreven, is een tweede mogelijkheid voor een VR toepassing een combinatie van 3D en 2D, ook bekend als 2.5D. Hierbij is het mogelijk om handgeschilderde omgevingen te creëren, welke een gestileerde impressie geven.

Voordelen

  • Compatible met alle hardware
  • Geschikt voor verschillende media channels (Youtube, Facebook e.d)
  • Ook als interactieve 2D content te bekijken
  • Minder resources (en dus budget) nodig om te realiseren

Nadelen

  • Minder realistisch
  • Minder immersive

Conclusie

Bovenstaande vraag is op deze manier niet te beantwoorden. Welke techniek beter is, zal per project verschillen.

Zoals hierboven weergegeven is 3D het meest realistisch, immersive en toekomstbestendig. Daarentegen vergt het wel meer resources dan het alternatief. Deze techniek is daarmee uitermate geschikt voor projecten met een groot budget, waarbij het belangrijk is dat de ervaring realistisch, indrukwekkend en meeslepend is. Daarnaast moet er bij deze projecten ook de mogelijkheid zijn om over de benodigde hardware te beschikken, die deze experience over kan brengen.

2.5D is compatibel met alle hardware en daarmee geschikt om te delen op de grotere socialmediakanalen. De content is ook als interactieve 2D content te bekijken en daarmee geschikt om met relatief weinig resources een grotere groep te bereiken. Toepassing van deze techniek zorgt er wel voor dat de ervaring minder realistisch en meeslepen is in vergelijking met 3D. Dit maakt deze techniek geschikt voor projecten met een lager budget, waarbij het belangrijk is om indruk te maken en een boodschap over te brengen naar een grotere groep.

Heb jij een project en kan je geen keuze maken tussen 2.5D of 3D? Wil jij beide technieken ervaren? Kom dan bij ons langs op kantoor. We geven je graag een vrijblijvende demo! Je mag me om een afspraak te maken altijd even bellen op 06 81 20 28 72 of even een mailtje sturen naar kevin@superbuff.nl

Tot snel!