VR Class Room

Projectvraag

De Nationale Politie heeft de behoefte uitgesproken om afstandsonderwijs door middel van VR en interactieve content mogelijk te maken. Studenten van de Politie Academie en andere geïnteresseerden moeten in staat gesteld worden om op afstand door middel van een VR bril mee te kunnen kijken op bijvoorbeeld een plaats delict. Ook dient het platform geschikt te zijn voor docenten. Zij moeten daar aanwijzingen kunnen geven en de gebruiker virtueel mee kunnen nemen in de getoonde content.

Interpretatie

Virtual Reality kan worden ingezet om voor studenten een gezamenlijke leerervaring te creëren die niet goed of minder effectief op een andere manier te realiseren is. De VR Class Room biedt de mogelijkheid om lesmateriaal, ongeacht plaats of land, door middel van een VR Headset gezamenlijk te bekijken in een rijke virtual reality omgeving. Met name het multiplayer aspect en de mogelijkheid om op elk moment mee te doen bieden voordelen ten opzichte van traditioneel onderwijs. Ook interactie tussen docent en student zijn essentieel voor het doeltreffend overbrengen van informatie.

Uitvoering

Om een gezamenlijke leerervaring bij het bekijken van VR content mogelijk te maken is een 360 teacher dashboard nodig. Dit is een softwaretool die het mogelijk maakt om de 360-video synchroon af te spelen voor meerdere gebruikers en zaken in de 360-video ‘aan te wijzen’. Ook faciliteert het de communicatie tussen de docent en de studenten.

De applicatie is ontwikkeld in Unity 3d en maakt gebruik van in-house ontwikkelde syncing algoritmes. Dit staat toe dat de app, waar ook ter wereld, synchroon content kan streamen. VR wordt ondersteunt door zowel Google Cardboard V2.0 als de Samsung GearVR. Voor de leraar is een dashboard beschikbaar waar de les mee bestuurd kan worden. Voor content delivery maakt de app gebruik van DropBox.

  • Audio Streaming
  • Audio Controles
  • Video Controles
  • Ondersteunt 360 Foto’s, Video en interactieve 3D omgevingen.

Resultaten

Studenten en docenten zijn via deze tool in staat om effectief content gezamenlijk te bekijken zonder de restricties van plaats en tijd. Tevens biedt de virtuele omgeving een rijkere leerervaring. Ook het Radboud maakt inmiddels gebruik van de app om studenten wegwijs te maken in het aangeboden lesmateriaal en case studies virtueel mogelijk te maken. Gezien de laagdrempelige instap qua hardware en software biedt de tool mogelijkheden voor meerdere instituten om de app te gaan gebruiken.

Klantwaardering

Hans Schonfeld – Portefeuillehouder Innovatie Politie:

’Ik heb Superbuff leren kennen als een creatief centrum van jonge mensen. Ze leverden eigenlijk meer dan was afgesproken en dat is bijzonder’’.

 

Wij hopen andere universiteiten te kunnen ondersteunen bij het ontwikkelen van 360 graden videoproducties voor het onderwijs door middel van de VR Classroom Tool. Spreekt dit project jou aan? Wij laten je graag een demo zien! Neem contact met ons op en we laten je zien wat wij voor jou kunnen betekenen.