Blog

Terug naar Blog

The start of Superbuff!

Superbuff bestaat inmiddels drie jaar. We hebben diverse projecten gedraaid en zijn na vele tegenslagen en successen veel ervaring rijker. Ons avontuur begon echter niet bij de oprichting van Superbuff. Ook voordat dit bedrijf opgericht werd was ons team actief in de game industrie. Waar is het bedrijf Superbuff begonnen? Uit welke burning desire is ons bedrijf ontstaan? You’re about to find out..

De jongere jaren..

Ik, Kevin Toet, oprichter van Superbuff, ben opgegroeid met een SNES (voor de niet-gamer; Super Nintendo) controller in mijn handen. Geboren en getogen in Den Haag, ging ik richting Rotterdam om een studie aan het Grafisch Lyceum in Rotterdam te volgen. Visuele Kunsten, moest het gaan worden.. Al vrij snel kwam het verlangen naar boven om de gecreëerde beelden interactief te maken met code, net zoals in de games die ik vroeger speelde. In 2005 kwam de game engine Unity3D uit, waar ik direct mee aan de slag ging en mijn eerste portfolio opdrachten in produceerde. In deze producten combineerde ik visuele kunsten met code om tot een interactief geheel te komen.

Na de financiële crisis kwam ik in contact met Spil Games. Dit leidde tot een contract en ik ging binnen dit bedrijf aan de slag met een ‘casual’ (redelijk eenvoudig en gemakkelijk te leren) multiplayer game binnen het Spil Games netwerk. Ik zag gedurende deze tijd dat de markt veranderde. De weg voor engines als Unity3D werd vrijgemaakt om casual games in te ontwikkelen. Ik lobbyde intern voor mijn eerste Unity3D project en ging aan de slag!

In 2012 kwam ik in aanraking met Gramble, een game-focused social entertainment network, en werd gevraagd om de Lead Developer te zijn van dit concept. Mede door financiering van Nova Media werd Gramble opgericht en wonnen we samen met de CEO de ‘Baby Tycoon Award’, een ondernemersprijs van de Kamer van Koophandel. Al snel werd duidelijk dat mijn rol in dit bedrijf veel administratie met zich meebracht. Dit weerhield mij van mijn eigen visie, waarop ik besloot om een tijd in Cambridge, Engeland te gaan wonen. Ik ging daar verder met de ontwikkeling van mijn eigen games.

Ondertussen ben ik al 15 jaar als developer bezig en heb ik me bezig gehouden met een breed scala aan projecten. Na mijn terugkeer van Engeland was mijn visie messcherp. Ik kwam Ralph Meertens tegen, onze huidige CTO. Ralph was destijds bezig met zijn eerste stage en ik merkte dat we een klik hadden. Onder het mom van een lunch lokte ik de nietsvermoedende Ralph naar een lege kantoorruimte in de Caballero Fabriek op de Binckhorst in Den Haag. Hier vroeg ik hem om samen het bedrijf Superbuff te starten. Ralph zei ‘ja’ en the rest is history..

Superbuff was een feit! 

Inmiddels twee jaar en een reeks indie (independent) games verder, kwamen we in contact met een aantal innovatieve consultancy cowboys. Zij wilden graag met Augmented Reaility (AR) en Virtual Reality (VR) aan de slag. Ik realiseerde me dat er markt bestond voor het toepassen van game technieken, met als doel meer dan alleen entertainment. We gingen op zoek naar antwoorden op vragen als ‘Waarom zijn games zo verslavend en aantrekkelijk?’ en ‘Hoe kunnen wij dit in andere situaties toepassen?’.

Fast forward naar 2017.. SuperBuff is 8 man groot en voert projecten uit voor opdrachtgevers als Deloitte, de Nationale Politie, Amsterdam DOK en verschillende universiteiten. We hebben de antwoorden waar we naar op zoek waren gevonden. “Games, not just for entertainment.” is de slogan van ons bedrijf. De game-industrie is inmiddels groter dan de film-en muziekindustrie samen en lijkt niet te stoppen. Films over games, een nieuwe generatie wearable techniek, VR en AR, drones, big data, noem het maar op, alles is verbonden door middel van game technieken. Door de wijze lessen die wij hebben gehad op het gebied van ontwikkeling van games voor adoptie, gebruik en entertainment kunnen wij nu elke situatie ‘fun’ maken.

Een screenshot van Automon.

Zo hebben we onlangs een project gerealiseerd voor Deloitte en Amsterdam over het gezonken schip ‘De Amsterdam’. Het doel van dit project was om mensen te informeren over de geschiedenis van dit iconische schip en producten uit het VOC tijdperk. We creëerden een interactieve tafel, gemaakt met 70-inch touchscreens en combineerde dit met een handgemaakte houten frame met koperen randen. We hebben 3D-printtechnieken gebruikt om ornamenten en beeldjes te maken. Door middel van NFC chips zijn wij erin geslaagd om de tafel ‘tot leven te brengen’. We hebben tot slot audio en game visuals geïntegreerd voor storytelling en daarmee een optimale beleving kunnen realiseren.

De VOC Amsterdam tafel.

En nu? 

Momenteel ben ik continue op zoek naar een nieuwe innovatieve toepassing van Game Technologies. Alles draait tegenwoordig om ‘experience’. Wij verwerken dit niet alleen in onze projecten, maar ook in onze relaties. Vragen als ‘Hoe pakken we problemen aan in een Smart City?’ en ‘Hoe creëren we een veiligheidstraining waarin er snel en veilig gefaald kan worden?’ beantwoorden wij graag. SuperBuff heeft de niche van Game Technologies uitgevonden en wil op dit gebied dan ook de markt veroveren.

Worstel jij met een probleem en ben jij benieuwd of dit door middel van Game Technologies is op te lossen? Ben jij op een fantastisch idee gekomen voor de toepassing van Game Technologies in een concept? Ben jij benieuwd wat SuperBuff voor jouw bedrijf kan doen? Ik kom dan graag met je in contact! Je mag me altijd even bellen op 06 81 20 28 72 of even een mailtje sturen naar kevin@superbuff.nl