Blog

Terug naar Blog
Virtual Reality Den Haag

Black Friday & Virtual Reality

Black Friday komt eraan. Dat betekent voor veel winkeliers maar één ding: complete chaos. Het concept van Black Friday is overgewaaid vanuit de Verenigde Staten en wordt ook hier steeds meer populair. Voor de winkeliers is er hierdoor een flinke verantwoordelijkheid bijgekomen. Zij moeten hun personeel namelijk voorbereiden op de storm van koopjesjagers die zich op 23 november stipt op openingstijd naar binnen proberen te wurmen. De Amerikaanse supermarktketen Walmart heeft besloten om dit op een innovatieve manier te doen, namelijk door toepassing van Virtual Reality. 

VR Training voor medewerkers

Workplace training is lang beschouwd als een van de belangrijkste gebieden waar virtual reality een toegevoegde waarde voor een onderneming kan zijn. Walmart maakte al wat lawaai toen werd aangekondigd dat het VR-hardware in zijn trainingscentra zou brengen, nu stuurt het bedrijf Oculus Go-headsets naar elk van zijn bijna 5.000 winkels, zodat meer werknemers van Walmart instructies kunnen krijgen.

De supermarktketen stuurt vier headsets naar elke Walmart-supercenter en twee headsets naar elke buurtsupermarkt in het land. Dat lijkt niet heel veel, maar op Walmart-schaal zijn dat tegen het einde van het jaar zo’n 17.000 headsets.

VR Hardware

Vorig jaar begon Walmart al met het trainen van medewerkers in VR. Die trainingssessies werden gedaan op PC-tethered Oculus Rifts. De overstap naar Oculus Go-headsets demonstreert echt hoeveel eenvoudiger standalone headset-hardware is om te installeren en te gebruiken. Het feit dat ze deze devices namelijk simpelweg kunnen verzenden naar elke winkel en mogen verwachten dat mensen gemakkelijk door de VR-wereld kunnen navigeren, is een overwinning voor Oculus en Facebook.

“Walmart was één van de eerste bedrijven die kon profiteren van het vermogen van VR om werknemerseducatie te verrijken, en de applicaties zullen van hieruit alleen maar groeien”, zei Andy Mathis, hoofd Business Partnerships van Oculus, in een persbericht. “Wat het zo aantrekkelijk maakt, is dat kostbare, moeilijke of anderszins onmogelijke scenario’s en simulaties niet alleen mogelijk zijn, maar ook onmiddellijk binnen handbereik zijn.”

Leren door ervaring

Virtual Reality biedt een unieke kans om blootstelling te geven aan processen en producten voordat het daadwerkelijk begint, zoals Black Friday. Voor medewerkers kan de ervaring aantrekkelijker zijn dan de traditionele opties en mensen zijn minder geneigd tot afleiding of om gedachteloos door de schermen te klikken.

De instructievideo’s zijn grotendeels 360° gebaseerd op video met interactieve aanwijzingen op het scherm en kunnen werknemers een kans bieden om processen, producten en evenementen te zien en te voelen voordat ze er zijn. In een aankondiging benadrukte Walmart specifiek hoe nieuwe winkelelementen, zoals afhaalpunten voor online aankopen, sneller konden worden gebruikt omdat werknemers hier al mee ‘in aanraking’ waren gekomen in VR voordat ze in de winkel werden geïnstalleerd.

Benieuwd hoe Virtual Reality een verschil kan maken voor jouw werknemers? We denken graag met je mee! Neem even contact met ons en we bekijken vrijblijvend de mogelijkheden. We zijn bereikbaar op 070 2212 175. Stuur je liever een mailtje? Dan zijn we bereikbaar op info@superbuff.nl